Thursday 16 May 2013

happy birthday to you ~muhammad zureshakim mohd habib, 9:11 a.m 21-08-2012 / 3 syawal 1433H


Entry ni bukan nk cerita sgt pengalaman diri, tp nk korg ambik iktibar atas apa yg aku nk cerita. Cedok yg baik, tuang yg buruk ok..
sungguh.. benar kata orang.. "selagi kita x jd parents, kita xkn rasa apa yang parents kita rasa"
nah! aku x tipu.. aku rasa apa yg mak ayah rasa skrg ni.. tp ya la.. anak aku kecik lg.. mgkin my feeling x lagi setaraf dgn feeling mak ayah slama ni.



21-08-2012 (around 2 a.m)
aku mula rasa sakit.. mgkin tanda anak nak keluar tu dh makin dekat.. aku kira, ini la rasa skit yg maha hebat yg aku prnh rasa.. x tertanggung lg.. duduk x kena.. baring x kena jgk.. sudahnya aku ronda2 berjalan di sekeliling katilku dalam wad HKN. "sakit ke dik?" tiba2 kak yg depan katil aku tegur.. mgkin dari td dia yg resah tgk aku yg macam cacing nak kena makan nih.. " ha ah.. sakit sgt.." aku membalas.. "anak sulung ye?" bnyk plak tnya.. aku dah tgh skit2 ni klu blh nk diam2 ja.. nk berckp pn tnga dh x ada.. aku snym je kat kak tu sbg blsn jwpn utk soalan dia.. seriously.. rasa skit ni makin lama makin sakit.. mgkin td aku kata "ini la rasa skit yg maha hebat yg aku prnh rasa", oh tidak..skrg ni rasa skit ni lbh berganda100jutax sakitnya.. teramat hebat rasa skit ni.. (maklum lah 1/9 dari skit mati la katakan). Mulut aku time ni xpyh sebut la.. berzikir, bermunajat ja la kat ALLAH.. mohon spy Dia mudahkan semuanya. Makin lama, makin bertambah2 lagi sakit yang aku rasa.. nak2 plak time anak mengeras.. masyaALLAH.. tuhan ja yg tau apa aku rasa.. selang 2 3 minit, sakit tu makin menjadi. 

21-08-2012 5.30 a.m
kak cik kol aku.. masa ni aku dah x berdaya lagi nk bangun. Memang mengerang sakit kat atas katil ja.. zikir Nabi Yunus mmg x lekang dari mulut aku.. ayat kursi, fatihah, semua aku balun.
“adik, rasa mcm mna dh?” aku gagahkan juga jawab call dari kak cik. Kak cik ni mmg jenis yg concern ckit dgn fmly pmpn, tambah-tambah yg tgh bersabung nyawa mcm aku skrg nih.
“ntah la weh.. aku rasa mcm tuhan nak cabut nyawa aku ja la ni.. tak tahan weh. Sakit sgt aku rasa ni.. adoi” balas aku.. suara antara dgr dan tak ja. Sungguh, kudrat aku mmg zero terus..
“mengucap dik.. igt ALLAH.. apa pn jd, ingt ALLAH.. baca zikir bnyak2. Hg jgn ckp mati2 ni..kuat..kuat utk anak..aku yakin pkul 9 lbh nti mst anak kuaq..igt ALLAH dik” pesan kak cik dan la tu jgk,aku dgr dia menangis.. ye la..dia anak dh 3org. 3x rasa bersalin. Dia faham apa yg aku rasa.
“ya la..aku duk baca doa ni. Ok weh.. aku btl2 skit sgt ni.. nk ckp pn x blh dh rasa” dan lps tu aku dh x igt apa yg dia ckp.. Cuma sempat dgr dia kata “mengucap dik”


21-08-12 7.40 a.m
Time ni, kak Dah n kak Ja dtg mai tgk aku kat wad. Mgkin ada hikmah, kakak2 aku keja bhgn kshatan ni. Jnj beruniform lgkap, blh ja lolos masuk wad x kira waktu melawat ke x, keja kat hospital tu ke x. asal beruniform je, blh blake! Haha.
Ok, berbalik kpd kisah aku td.  Depa dua mai bwk mknan dgn hrpan aku akan sarap. Utk dptkan energy balik. Tp apakan daya.. jgnkn nk mkn, buka mata pn dh x mampu time tu. Bila aku mula mengerang sakit, kak Dah start urut2 badan aku. Alhamdulillah, berkurang skit sakit.. but no! sakit tetap sakit! Bila tgk aku dh mmg teruk pnya condition, nurse bg wheelchair suh aku duk atas tu. Nk cek bukaan rahim dh berapa.. aku gagahkan jgk utk bgn n depa tolak aku ke dalam bilik pemeriksaan. Bila dh cek, bukaan baru je 4cm. masyaALLAH.. kenapa lambat sgt ni ya ALLAH? Rintih aku dlm hati. Aku dh rasa x tertanggung lgi dh skit ni. 
Lpas nurse cek tu, aku dh betul2 hilng igtan. Aku dh x igt apa yg jadi. Yg blh igt sikit2, time aku rasa mcm nk buang air besar, then nurse ckap, bukaan dh 7cm. cepat2 aku ditolak masuk ke dlm labour room. Masa tu, en husband pun dipanggil masuk. Utk bg smngt kat aku atau lebih tepat lg, utk dia sndri tgk, betapa.. betapa sakitnya aku rasa semata2 utk lahirkan zuriat kami.
“mengucap syg.. mengucap..” aku dgr habib bisikkan 2 kalimah tu di tlinga kiri aku.. getaran di tgn dia, xpyh ckp la. Mcm dia plak nk bersalin.. hehe.. lucu plak bila igt balik. Hahahaha
“abg.. sakit sgt..” aku dh mula menangis. Di mata aku mula terbayangkan mak. Kotak fikiran aku mula igtkn mak. Mak! Terima kasih lahirkan aku. Aku mgkin xtau mcm mn mak rasa masa nk lahirkan aku, tp honestly, tika dan saat ini, respek aku pada mak kian menggunung, malah bertambah2 tiada kurang. Hebatnya mak.. lahirkan kami 12 beradik. Moga2 mnjadi anak yg soleh n solehah utk mu Mak.

Erk.. dah kelaut plak.. berbalik kpd kisah aku td..
And that time jgk, kedua2 tgn aku cramp. Hah! Sudah! “nurse.. tlg, tgn saya cramp” sempat lg aku jerit mntak tlg kat nurse yg sblh aku ni.. terus depa cucuk air kat tgn sblh kanan aku. Mgkin, aku mmg betul2 xda tnga masa tu. 

21-08-12 9.11am
Seriously! Ramalanmu benar belaka kak cik! Hehe.. walaupun x tepat pukul 9, tp masih lg pukul 9 waktu anak aku slamat dilahirkan. Sungguh.. amat menakjubkan kuasa Allah yg bg sakit bersalin ini pada aku. Aku bertuah. Dan aku mula sedar, ubat sakit bersalin adalah suara anak aku sndri. Suara suami? X mari la bhai.. x kurang pn sakit aku masa habib support aku.. haha.. tp sungguh.. ubatnya pada baby kecik aku ni..heheh..
Tringat lagi, kak nurse tu letak baby aku atas dada aku.. ternampak bebird dia masa tu.. betul lelaki.. betul sama mcm scan dulu.. hehe.. bebird.. bebird.. moga2 baik akhlak mcm ayahmu.

p/s : hargai mak ayah semasa mereka masih hidup. Bukan stakat hargai ja, tp sygngi mereka, peluklah mereka selagi termampu. Igtlah, saat korg menengking mak ayah korg, di badannya masih ada lagi parut semasa melahirkan korg. Sungguh, aku x bohong kalau aku kata, korang mati nak selamatkan mak ayah korg pn, belum tentu lg terbalas jasa korg utk depa. 

one more thing, i think hari lahir tu x sesuai kot utk disambut meraikan u all. coz u knw y? korg berhepi2 smbut brthdy bagai nak rak, dont u remember ur mak duk bersabung nyawa nk lahirkan u all at dat day? y not  u all beli hadiah, kek n raikan mak korg.. kan lbh bagus namanya.. suwit gitu.. ahakszzz
(sori la..sat2 ckp kedah, sat2 ckp keyEl.. hahaha.. tp korg faham kan? Enjoy my unforgettable memory.. )



my baby.. masa ni baru je kuar dari labour room.. innocent je muka.. suci bersih.. insyaALLAH.. akan aku bentuk menjadi hamba ALLAH yg soleh.. :)

No comments:

Post a Comment