Wednesday 22 May 2013

lecturer yang kejam! xda perasaan!

"don't judge a book by it's cover" mungkin pepatah ni yg sepatutnya menjadi tajuk post aku kali ni.. tapi aku tetap mahu memilih "lecturer yang kejam! xda perasaan!" sebagai tajuknya. baru nampak hot lagi spicy, kan? tapi wait !!!!!!!! don't judge me by my post title, okay? 

pensyarah yg kejam ni maksud aku, bukan la pensyarah aku ni bunuh aku.. oh tidak! please erase apa yg anda baru terpikir tu.. bukan la macam tu.. cuma bg aku, pensyarah yang double minded ni mmg kejam la. sepatutnya klu nak buat apa-apa keputusan, tlg la fikirkan masalah students sama. jgn menunda n menetapkan tarikh tanpa fikirkan kebajikan n masalah yg dialami student. 

sbg contoh.. 

SITUASI A :

"okay students. Our second statistic test will be held on Wednesday, next week. hope you're all ready," ujar En Sayid. semua pelajar mengaggukkan kepala tanda mesej yg cuba disampaikan delivered ke otak mereka.
"eh.. bukan test polymer pn hari rabu jgk ke?" soal ida tiba-tiba. "x la kak ida. test polymer hari selasa. sempat la nak study polymer dulu, then baru continue dgn statistik," balas ira menjawab pertanyaan ida. "ala, statistik tu kacang mat labu je. masuk bab yg senang. don't worry la. lmbat sikit stdy pn xpe," ika pula menyampuk. ida, ira dan ika yg merupakan pelajar berdedikasi, sgt tekun mengulang kaji pelajaran mereka. mereka begitu menumpukan perhatian pada subjek polymer memandangkan banyak bab yang akan naik pada test ke dua ini. 

~hari selasa~

"kak ida! nape x siap lg? dh lewat ni kak" ika menyoal pelik tatkala melihat ida masih belum mandi dan bersiap utk ke kelas.
"ala..akak xnak pegi kelas la.. ada 1 lg bab yg x cover. mlm ni nak jawab apa klu x stdy bab ni" balas ida. dia nekad utk tidak ke kelas pagi ini.
"nanti en sayid bg tips test statistik, akak jg yg rugi. pg ni kelas dia kak." ika mengingtkan ida.
"nanti kalau dia bg tips, korang tlg la igt bg pihak akak. akak x smpat nak igt menda alah ni lau x baca skrg."
"ok lah klu mcm tu. kitaorg p dulu kak. daaa"
~15min kemudian~
treeetttttt.. treeettttt. hp ida berbunyi menandakan 1 mesej diterima. 
"walaweiii... mmg redbulls**t la lecturer ni. haaa.. kan dah kena maki! kata test statistiknya esk, pehal lak tetiba wat pg ni.. xda ribut, memo or new status kat group fb pasal test hari ni, tetiba dia p wat hari ni lak! arghhh..demmmmm.." tetiba ida menjerit mengejutkan aku yg tengah tido! oh..tahulah aku apa yg berlaku. 
* doublemindedlecturer ni mmg kdg2 menguji kesabaran kita sbg student. kerana students jg manusia bukan? *


SITUASI B

" have u seen the new post in our subject page? i've already update the new date n venue for PDD project exhibition. hope all of u can finish your project and give the best effort on it." said Miss Saodah to all of her students in that class. 
"okay Miss!" said her students together.
*erk..bajet mcm terror BI smpai nk sepiking Bi.. gila badassss la.. hak..hak..*
"ermm.. lg sebulan je nk exhibition tu weh.. group aku apa pn x jalan. ketua pnya projek, punya idea, tp apa pn x jadi lgi. " aku mula merungut kepada rakan baikku, anim. ssh jgk hati ni memikirkan project PDD (Product Design Development) yg masih blm terbuat.
"oh, ye ke? group aku, alhamdulillah la.. jalan jgk la..walaupun kadang-kadang tersekat." balas anim.

~hari demi hari berlalu~

masuk mgu ni, sudah 3 mgu aku tidak pulang ke kg. dan sudah 3mgu jgk aku x jumpa anak tersyg. 

smart like daddy, sweet like mummy

aku berkira-kira nak balik kg 30hb Mei ni memandangkan exhibition PDD jatuh pada 29hb Mei. so, aku blh wat report before that day bg clean n clear, n then balik dgn amannya berjmpa dgn anak, then kembali semula ke U utk exam. aku dh plan semua ni. harap-harap berjalan dgn sempurna. 

tapi.. apakan daya.. setelah RM46 aku bayar utk tiket pulang ke Alor Star, tiba-tiba pulak lecturer PDD boleh update tarikh terkini untuk exhibition jth pada 31 Mei.. wat de pak!!! phuuuiiii... geramnya aku.. aku dh 3 mgu kot x jmpa anak.. aku nak balik eh..

kenapa ni ya ALLAH...? dugaan apa yang Engkau tgh rancangkan ni? aku sedih sgt2. down! i feel like tgh terbang melayang dgn sayap yang megah berkibar, kemudian tetiba ditembak pemburu burung then, jatuh tergolek-golek, kemudian di layur atas api.. di cabut bulu pelepah dan di panggang atas api dgn rempah ratus yg enak.. alahai.. 

buntu! jiwa terasa kosong sekosong lagu Kosong n roti canai kosong kat kedai mamak Kenang Slalu di Melaka nih. otak hanya mampu fikirkan anak je. x tau nk wat apa.. 

bdk2 rumah plak suh aku jualkan balik tiket. ok fine. talk is so easy! tapi nk buat tu payah weh.. bukan x mau.. tp cuba pk, if i noe yg exhbtion tu akan di tunda, seriously, this week jgk aku blik. tp lecturer x bgtau awal2. cuba la pk akan keadaan kami yg duk jauh2 ni.. nak beli tket, kena beli seminggu dua lbh awal. klu x, nanti tiket habis. then, andai kata aku x balik, bila lg mau balik? after stdy week, terus exam. then, lps je exam, trus smbung new semester. bila lagi dei nak balik? 

* sungguh! saya sgt frust dgn sikap sesetengah lecturer. yes! u all lecturer. x patut di buruk2kan... tp pernah ke anda terfikir, students juga manusia? punya rasa, punya masalah n hal yg tersendiri? klu nak buat apa2 aktiviti yg besar2, x blh ke inform lbh awal? jgn esok lusa nk wat event, hari ni baru nk bgtau. saya hormatkan anda sbg penyampai ilmu. tp kadang-kadang sikap kalian menyakitkan hati. yes, x semua mcm ni. tp sungguh, saya mengharapkan toleransi anda sebagai lecturer. *



*agak-agak lau kita tegur cara lecturer ni, for sure carry mark kita yg terjejas kan? eh, bajet mcm bagus sgt la pensyarah ni an? phuuuiii.. kejam tau x? aku x nk berdoa, tp aku tau hukum karma.. what you give, you get back doe! remember that! *

No comments:

Post a Comment